Penaja :

Tuesday 2 November 2010

Termenung dapat sajak dari Dato

23hb Mac 2006 - Nas sedang lunch kat satu restoren kat KLCC dengan Pak Suminto (bos sykt rakaman Tropic Jaya) yang datang dari Jakarta. Sedang makan tetiba seorang lelaki datang ke meja kami dan hulurkan sekeping kertas pada Nas. "Dato mintak tolong sampaikan ni pada Encik Nas" kata lelaki itu. 

Nas jadi panik kejap, "Dato mana ni?.....kat mana dia?".

Lelaki tu tunjuk ke satu arah "kat hujung sana tu" katanya.

Walau lelaki tu tunjukkan ke satu arah tapi Nas tak dapat nak kenalpasti yang mana satu yang dia maksudkan, sebab kebetulan restoren tu penuh dengan pengunjung sedang makan.  Apa pun sebab taknak tercari-cari dan kebetulan memang tengah bersama Pak Suminto, so Nas just ambik kertas tu dan ucapkan terima kasih. Lelaki tu berpatah balik semula ke tempatnya yang ntah kat mana satu.

Sambil makan, Nas sempat jengah kertas yang diberi tu.
Alamak....ada sajak daa.
Nas baca sekali imbas dari mula sampai habis dan lepas tu......jadi termenung kejap. Sajak tu ditulis spontan kat restoren tu jugak dan ditujukan pada Nas !.

Lepas makan dan nak beransur balik ofis Nas jengah-jengah juga ke serata kawasan tu, kalau-kalau sempat datang jumpa Dato tu atau lelaki (mungkin sekretari Dato) tadi kejap, tapi dah takda dah, mungkin dah balik masa Nas tengah bincang dan makan dgn Pak Suminto tadi.

Sampai sekarang Nas masih simpan sajak ni kat almari.

Terima kasih Dato. Saya cuma orang biasa yang sekadar menjalankan tugas. Apa pun, sokongan semua adalah semangat saya.
Moga kita terus sukses dalam bidang masing-masing, InsyaALLAH.   




No comments: